Múzeumi foglalkozások - nem csak a szemnek!

Örökre befellegzett annak az időnek, amikor egy-egy csoport, vagy iskolai osztály unatkozva vonszolta végig magát egy-egy múzeum tárlatain. A kiállítóhelyek ma már olyan programokat, szórakozási lehetőségeket kínálnak, amelyek biztosan maradandó élménnyé teszik a látogatást.

Múzeumpedagógia foglalkozás vagy múzeumi óra?

Legyen az akár egy művészeti kiállítás, akár egy néprajzi bemutató, a múzeumi kiállításokon általában egy egészen új világgal találkozunk. Alaposan felfedezni az ismeretlent azonban térkép és vezető nélkül viszont sokszor még a felnőtteknek is kihívás. Akármilyen gondosan megtervezett, figyelmesen kialakított tárlaton járunk is, könnyen előfordul, hogy elveszünk az információk rengetegében.

A múzeumi programok abban segítenek, hogy könnyebben dolgozzuk fel a kiállításokon látottakat. a különböző foglalkozások nem csak a gyerekeknek, sokszor a felnőtteknek is élményt jelentenek, hiszen sokszor olyan szempontból mutatják be a látni-, tapintani-, hallanivalókat, amely sokunknak eszébe sem jutna.

Általában kétfajta programon vehetünk részt. A legtöbb kiállítóhely múzeumpedagógiai foglalkozásokat és múzeumpedagógiai órákat kínál.

„A múzeumi óra egyfajta interaktív iskolai óra. A kiállítótérben valamilyen közös motívum keresésével, rejtvények, feladványok megoldásával zajlik." – magyarázza a fogalmakat Bertényi-Kristofori Szilvia, a Magyar Nemzeti Múzeum múzeumpedagógusa.  – „A múzeumpedagógiai foglalkozás rendkívül interaktív: a gyerekek valamilyen kerettörténet szerint még akár szerepekbe is bújhatnak. A foglalkozás a kiállítótérben kezdődik, megnézzük azokat a kiállítási elemeket, amelyek az adott tematikához kötődnek, aztán általában valamilyen aktív foglalkozás kezdődik, például korhű ruhába öltözünk, vagy egy korra jellemző tárgyat készítünk közösen a kisebbekkel, esetleg szituációs játékokkal tesszük felejthetetlenné a múzeumi látogatást."

A foglalkozásokat a Nemzeti Múzeumban is igyekeznek a látogatók igényeihez igazítani. A programokra csoportosan lehet jelentkezni, a tematika pedig nagyon rugalmas. „A programokat általában úgy állítjuk össze, hogy kötődjenek a mindenkori történelem tananyaghoz, de itt úgy és olyasmit láthatnak a gyerekek, ami az osztálytermekben nem kerül szóba, mint az életmódtörténet, divat, fegyverek, érdekességek, tévhitek, titkok és rejtélyek."

Szülinap a múzeumban

Ma már nem csak tanulni, ünnepelni is lehet a múzeumban. Az Iparművészetiben például török kori ünnepséget, vagy ékszerkészítős-ruhatervezős lánybulit is lehet szervezni.

„A szülinapokra az ünnepelt meghívhatja a barátait, mi pedig a helyszínt és a programot biztosítjuk. Foglalkozással kezdünk, aztán közös ünnepléssel, tortázással zárjuk a programot. Az egyik legnépszerűbb műsorunk például a Török szultán palotája. Ezt főleg ovisoknak és alsó tagozatosoknak ajánljuk. A foglalkozás az Iszlám művészet című kiállításunkhoz kapcsolódik. Megnézzük a török szultán kincseit, aztán a foglalkoztatóban török ruhákba öltözünk. Egy török katonai sátor másolatát állítottuk fel, itt a kicsiket mesemondás, mondókázás várja, aztán ha szeretnék a kisfiúk turbánt, a lányok egy kis fátylat is készíthetnek maguknak." – meséli Koncz Kinga múzeumpedagógus.

A nagyobbak körében is népszerű helyszín a múzeum. „A tervezz magadnak! programra sokszor még 14 éves nagylányok is jelentkeznek. Egy nagyon inspiratív művésznő segítségét szoktuk kérni. A lányok vele közösen megnézik a divattal kapcsolatos látnivalókat a múzeumban, aztán közös vetítés kezdődik, inspiráló beszélgetéssel a stílusokról, korszakokról, öltözködési extremitásokról. Utána a fiatalok olyan tárgyakat tervezhetnek és készíthetnek, amelyeket később magukkal is vihetnek." – mondja a szakember.

Fogyatékkal is élmény

A kiállítások közös feldolgozása azoknak is nagy segítség, akiknek kicsit nehezebb befogadni az élményeket. Egyre több gyűjtemény kínál akadálymentes kiállításokat, és mostanra a múzeumi foglalkozásokat is bárki elérheti.

Az Iparművészeti Múzeumban az értelmi fogyatékkal élőket például gondosan tervezett programmal segítik: piktogramok segítik a látogatókat, hogy megismerkedjenek a múzeum szabályaival, játékok, közös mondókázás, mozgás segíti az élmény befogadását. A Bigot-pavilon című tárlaton pedig látássérültek ismerkedhetnek a kiállított kerámiákkal az ujjaik segítségével.

A Néprajzi Múzeum is igyekszik mindenkinek megélhetővé tenni az élményeket. Koltay Erika múzeumpedagógus büszkén újságolja, hogy még a nem látó csoportnak is tudnak segíteni.  „Nemrég jártak nálunk a Vakok Intézetének a tanulói. Ők fazekasságot tanulnak és külön a számukra válogattunk a múzeum raktárából olyan tárgyakat, amelyeket megérinthettek, megismerhettek, végül az egyik munkatársunk beszélgetett velük a különböző technikákról.

A múzeumba értelmi fogyatékkal élő vendégeket is várnak. „A falu életét bemutató programunk az állandó kiállításhoz kapcsolódik. A fogyatékkal élő vendégek a falusi életmóddal, gazdálkodással ismerkedhetnek. A foglalkozás elején mindent megbeszélünk. Vannak például papír házaink, amikből össze lehet állítani egy települést, így meg lehet beszélni, milyen is egy falu egyáltalán. A programban csak a kiállítás bizonyos részeire koncentrálunk. Ezek környezetében játszunk, mozgunk, olyasmit csinálunk, amiben ezek a csoportok is részt tudnak venni."

Tanácsok aktív múzeumlátogatáshoz

A foglalkozásokra mindig be kell jelentkezni. Sok programhoz van megszabott minimális és maximális létszám is. Mielőtt ilyen programot rendelnénk, gondolkozzunk el rajta, pontosan mit szeretnénk megtudni, miben vennénk részt szívesen. Szinte mindenhol lehetőség van arra, hogy beleszóljunk a program alakításába – sokszor pedig a foglalkozásvezetőnek is segítség, ha tudja, mire számíthat. És ha már az indulás mellett döntöttünk, ne hagyjuk otthon a játszókedvünket!