15 legnépszerűbb hazai múzeum

Rengeteg kedvenc múzeum és látogatóhely van Magyarországon, amit beletippeltünk volna a 15-ös listába, és kicsit mi is meglepődtünk. Biztos sokan hiányolják majd a Közlekedési Múzeumot és Szépművészeti Múzeumot - melyek jelenleg zárva vannak, így maradtak ki a 15 közül. Most a legtöbb fizető látogatót fogadó múzeumot gyűjtöttük össze 2008 óta - névsorban.

A Balaton közelsége is biztos közre játszik abban, hogy a Tihanyi Apátság múzeuma bekerült az ország 15 legnépszerűbbje közé. Az 1055-ben alapított épületben érdekes időszaki kiállításokat is láthatunk az Árpád-kori szentek faragványai és I. András sírtemléke mellett.

Nem egyetlen épületben található a múzeum gyűjteménye, hiszen a Történeti Múzeum intézményébe tartozik az Aquincumi és Kiscelli Múzeum, a Vármúzeum és a Budapest Galéria is.

Az 5 leglátogatottabb budapesti gyűjtemény közé is bekerült a gótikus csúcsairól és ólomüveg ablakairól ismert, népszerű Mátyás-templom. A freskók, rozetták, vallási ereklyék, oltárok mellett feltétlenül nézzünk ki egyszer a toronyból, és feltétlenül hallgassuk meg az orgonajátékot is.

Dobó István VármúzeumEger

Idén új sétányokkal gazdagodott az Egri Vár, azaz a Dobó István Múzeum, bejárhatjuk az egri kazamatákat, megismerkedhetünk a korabeli ruhákkal és fegyverekkel, valamint a börtönkiállítással is. Sétálhatunk egy részen a várfalon, és ha szerencsénk van elsütik az ágyúkat is.
A múzeumhoz tartozik még a vártól messzebb fekvő, kizárólag nőknek fenntartott egykori fürdő, a Valide Sultana feltárt maradványai, ami a török kor dayspa-ja lehetett.
Az Egri Várban még nem szabad kihagyni a 3D filmet a magyar történelem legemlékezetesebb alakjainak főszereplésével. Pillantsunk is bele ennek a hagyományos 2D-s verziójába!

A magyarok kedvenc Habsburg királynéjának tavaszi és őszi rezidenciája valamiért mindig romantikus épület marad a lovardával, a kerttel. Az állandó és időszaki kiállításokat koncertek, előadások egészítik ki, de beöltözhetünk akár korhű ruhába, felfedezhetjük a Horthy-bunkert vagy elmélyedhetünk Erzsébet királyné mítoszában is.

Keszthely pompás kastélyának kiállításai során megismerkedhetünk az épülettel, benne a lenyűgöző könyvtárral, a további épületekben pedig a hintó kiállítást, a nagyon szép Pálmaházat, a hatalmas gyűjteménnyel rendelkező vadászati kiállítást is megnézhetjük egy füst alatt. Kifejezetten érdekes a kastély parkja is, ahol ősfák és növényritkságok között sétálhatunk.

Az Andrássy út 60. szám alatt álló épület ma 4 szinten mutatja be a II. Világháború utáni kollektív üldöztetéseket, a totális diktatúrák működését és az épület néhány eredeti celláját. A kiállítás alatt hallható zenéket Kovács Ákos szerezte.

Markáns magyar festészeti tárlattal rendelkezik a Palotában található Magyar Nemzeti Galéria. Az állandó kiállítások felölelik az 1800-as évekig létrehozott műveket, illetve az 1800-as évektől a II. Világháborúig, valamint az 1945-től napjainkig létrehozott képzőművészeti tárgyakat, de különösen festményeket. Láthatunk továbbá középkori kőtáblákat és gótikus festményeket is. Vagy akár órákig is elácsoroghatunk egy gigantikus Székely Bertalan kép előtt.

Magyar Nemzeti Múzeum | Budapest

A Nemzeti Múzeum egyébként is ikonikus épület, sokáig itt őrizték a Szent Koronát - ami most az Országházban látható -, számos időszaki kiállítást látogathatunk (például a kínai agyagkatonák bemutatása nagyon emlékezetes volt), és itt vonul fel a magyar történelem legjelentősebb emléktárlata a Honfoglalástól, apró királyfi páncéltól egy berendezett török sátoron át a Széchenyi-relikviákig.

A legizgalmasabb természettudományos dolgokat, azaz a dínókat rejti a Természettudományi Múzeum. Az őslényeken túl szép ásvány- és kőzettani, növény- és embertani gyűjteménnyel rendelkezik a múzeum.

A Dohány utcai zsinagóga melletti épületszárnyban judaika gyűjtemény, képzőművészeti tárlat és levéltár állandóan látogatható, s emellett időszaki kiállításokat is rendez az intézmény, van egy háború előtti fotógyűjteményük és természetesen maga a zsinagóga épülete sem utolsó szempont, ha egy különleges kulturális utazásra vágyunk.

Millenáris Budapest

Nem is igazán múzeum, hanem egy teljes rendezvénykomplexum a Millenáris, ahol a könyvvásártól a kortárs táncelőadáson át az űrkiállításig mindent megrendeztek már. Illetve az űrkiállítást még nem, mert az csak januártól lesz!

Ópusztaszeren nem csak végignézhetjük a monumentális Feszty-körképet, de végigjárhatjuk a Csillagösvény Élményparkot, ahol van multimédiás játszótér, próbára tehetjük magunkat egy óriási sövénylabirintusban, bemehetünk egy igazi jurtába, ahol belekóstolhatunk korabeli kézműves tevékenységekbe. De ez még mindig nem a teljes kínálata az emlékparknak, hiszen egy komplett skanzent is végigjárhatunk.

Szalakja-völgyben egy szép ösvényén rendezték be az erdő és az ember kapcsolatát bemutató erdészeti kiállítást, régi favágó és famegmunkáló és szállító eszközöket, illetve régi erdészeti épületeket is láthatunk. A szabadtéri kiállítás mellett egy erdészeti dokumentumokat és eszközöket kiállító épületet is végig lehet nézegetni.

A szentendrei Skanzen Magyarország legnagyobb és legátfogóbb szabadtéri kiállítása, mely a jellegzetes népi épületegyütteseket mutatja be a Kárpát-medence egész területéről. Az épületek mellett falusi és városi lakáskultúrával, szokásokkal is találkozhatunk, de emellett a skanzen abban is jeleskedik, hogy kutyával, kerékpárral is látogatható, sőt, futóbérletet is válthatunk ide. Az állandó kiállításhoz rendszeresen kapcsolódnak események, népszokásokat újra élesztő heppeningek is.