Csónaktúra a Kozma fokon át

Motorcsónakos túrára indult Horváth Szabolcs alias HelloHal, aki rendszeres vízitúráit az éves kánikula időszakában általában felfüggeszti. A Tisza-tavi halak specialistájától ezúttal azt tudjuk meg, hogyan érdemes kihajózni motorcsónakkal ebben az időszakban.

Az a csodálatos a Tisza-tóban - írja Szablcs -, hogy ugyan azon az útvonalon végigcsónakázva minden hónapban mást látok, mindig másik arcát mutatja a víz, a természet. A hatalmas nyári kánikulában évek óta nem járom a tavat, így különös izgalommal készültem, hogy az egyik számomra legkedvesebb útvonalon motorozzak.

Tavasszal naponta kétszer is végigjárom azt a vízrészt, melyet most bemutatok. Áprilisban minden nádszálat külön köszöntök, a sarjadástól a növekedésükig figyelemmel kísérem életüket és a köztük nászukat járó halakat. Érdekes, hogy tavasszal nem is látom meg azokat a dolgokat, melyeken most megragad a szemem.

Az indulás helyszíne ismét a Szabics Kikötő, de tulajdonképpen a Katamaránból és a Kormoránból sincsen sokkal messzebb a VI. öblítő csatorna, mert erre haladok alapjáraton hajtva motoromat, hogy szinte nesz nélkül csúszhasson a vízen csónakom. Épeszű ember 40 fokban, délben nincs vízen, nem is találkozom senkivel. 10 percig bírom rövid ujjúban a napon, majd hosszú ujjúra váltok és visszaveszem zárt papucsomat is, így védekezek a napsugarak ellen. Kiérve az öblítő végéhez rezzenéstelenül terül el előttem a Poroszlói-medence. A távollátástól az újonnan kotort árok miatt épült dombok fosztanak meg. E tekintetben haragszom érte. Vízélettani szempontból azonban nagy szüksége volt erre a víznek.

Élesen balra kanyarodom. A csónak orra az Óhalászi bejárót célozza. A magasodó útbaigazító tábla segít a tájékozódásban. Útközben sok a víz alatti tuskó. A motorok és csónakok épsége érdekében igen körültekintően kell menni. A legtöbb nyári vízállásnál nem is látható. Pár éve a Tisza-tavi Sporthorgász Kft. halőrei kikarózták ezeket a „bosszantókat", néhány megmaradt karó segít elkerülni a csököket, melyek tetejét a téli jég gyalulja folyamatosan. Balra összefüggő sulyommező, itt-ott páros karók. Itt békés halra etetnek a horgásztársak! Bár nem lehet foglalt helyet létesíteni sehol sem, illik más etetését békén hagyni. Sok ilyen íratlan szabály létezik. Például nem illik nagy hullámot kelteni, függetlenül a csónakmotor teljesítményétől. Továbbá illik alapjáraton elhaladni egymás mellett, ha szembe jön valaki. És kötelező betartani a belső égésű motor használatának mellőzését és elektromos motorra vagy evezőre váltani az Óhalászi Holt-Tisza bejárásakor. A koromfekete vizű morotva fehér tündérrózsáiról híres, mely növény és virág nem összetévesztendő a tavirózsával.

Óhalászból kifelé veszek észre néhány békatutajt, lencsevégre kapom őket majd a Fűzfás morotva felé haladok tovább. Az épített kilátó előtt kényelmesen ki lehet kötni csónakkal, ajánlom mindenkinek, hogy a kilátó tetejéből nézzen „szerte-szét". 

A Fűzfás mellett Újlőrincfalva/Sarud irányába haladva elérem a Kozma fokot. Nem lehet eltéveszteni. Tábla is jelzi. Egy elég széles fokról van szó, ahol jelentős az áramlás is. Vize mélyebb, kedvelt horgászhely. Én csak tavasszal keresgélek itt, sok szép élmény köt a kozma-foki harcsákhoz. A Kozma fok a Poroszlói medence és a Sarudi medence közötti átjáró. A Sarudi medencét hívják Sarudi rétnek is. Nem véletlenül. Egykoron ez legelő volt, most  is hatalmas összefüggő vízterület, nincsenek tuskók, a nyíltvizet nem szabdalja elburjánzott növénymező. Az V-ös számú öblítőcsatorna már szabad szemmel is jól látható, haladok arra. Az V-ös egy sokkal rövidebb és igen egyenes csatorna. Az Aranyosi sziget jobbján ballagó folyó öreg ágát köti össze Saruddal, illetve a Kis-Tiszával. Bejárom ezt az utat, majd folyással szemben hazafelé veszem az irányt. Visszanézek még a sziget felső csúcsára, majd két kikötő érintésével jutok el a csónakom állásáig.  A túra hossza a kilátónál rövid partraszállással két óra.