Így került a Széchenyi fürdő az „Év fotójára"

Két éve készült az a mára világhírű fotó, melyet egy szingapúri utazó készített egy téli fotós túra alkalmával. Az itthon.hu megtalálta Triston Yeo-t és csapatát vezető Nagy Gábort, aki elmesélte, hogyan válhatott a Széchenyi fürdőről készített téli kép a National Geographic 2014-es győztes fotójává vagy miért hasaltak a Balaton jegén napfelkelte előtt.
„A nyolc nap alatt egyszer sem láttuk a napot. Párás, nyirkos idő volt. Egy pillanatra azt is gondolhattuk volna, hogy vizuális ábrázolás tekintetében ennek a túrának lőttek. Hamarosan világossá vált azonban, hogy pont ez adott esszenciát az útnak, és lettünk mi magunk is érzékenyek a legkisebb, leghalványabb színekre, melyek – ha percekre is –, de meg-megjelentek a szemünk előtt."
 
Nagy Gábor idegenvezető-fotográfus máig a legemlékezetesebb megbízásai között tartja számon a 2012-es téli fotóstúrát, melyen több mint egy hétig 14 délkelet-ázsiai hobbifotóst és szakmai vezetőjüket, Triston Yeo-t  kalauzolta az utat szervező iroda megbízásából.  
 
„Triston Yeo az első pillanattól kezdve erős kezekkel vezette a szakmai programot, vagyis minden órában érzékeltette a 14 fotós résztvevő felé, mi a dolguk. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy már napfelkelte előtt egy órával kint hasaltunk a balatonfüredi kikötő befagyott vizén, máskor a Tisza-tó leeresztett medrében a 20 centi mély sárban caplattunk témára vadászva, esténként pedig gyakran a vidéki szállásokon vacsora utáni fotótanfolyamokat tartott éjszakába nyúlóan." 
 
Így fotózott Triston Yeo és a fotóstúra résztevői Magyarországon | Kép: ©Nagy Gábor
 
Triston, aki Gábor leírása alapján egy megszállott fotográfiai mindenes, azért néha engedett a gyeplőn. Ilyenkor a tanítványai már ugrottak is a sokszor pár centis hóba, vagyonokat érő fotófelszereléseiket csak szimplán ledobták, mert sokukat a hó szimpla látványa is ámulatba ejtette. 
 
TIPP! Témába vágó korábbi cikkünkből kiderül, milyen a varázslatos téli Balaton.
 
A program közepe táján érkeztek a fővárosba, aminek igazi kuriózumát a termálfürdőkön, a párán, az esti fényeken keresztül szerették volna elkapni, s úgy tűnik ez sikerült is.
Gábor fejében egy érdekes, a városi fotós koncepció született meg, ami a Műjégpálya-Széchenyi fürdő kontrasztjára épült, s azt a nevet adta neki, "Hot spot vs. ice age" (forróság kontra jégkorszak). Kis utánajárással szerzett fotós engedélyt a Széchenyibe, ami nem várt lelkesedéssel töltötte el a szingapúri fotóst.  A magyar idegenvezető-fotós hozzátette: „Igazából mindannyiunknak megvan ez a kép, még nekem is, amivel Triston nyert, csak nem így". 
 
Triston Yeo győztes fotója a Széchenyi fürdőrőlKép:  ©National Geographic 
 
A budapesti termálfürdők a magyarok kedvenc időtöltését képezik, különösen télen. Mi olyan szerencsések voltunk, hogy külön engedéllyel bemehettünk fotózni a Széchenyi termálfürdőbe a vezetőnknek, Gábornak köszönhetően. Imádtam a ködöt, amit a levegő és a forró fürdővíz közötti nagy hőmérsékletkülönbség okozott, és az egész légkört. Az egész fürdőélményt misztikussá és szürreálissá tette. – Írta a nyertes képhez fülszövegnek Triston, aki így emlékezett a kép elkészítésére: 
 
„A legtöbb tanítvány a termálfürdő központi részén tolongott, hogy kikerüljék a homályos, életlen részeket. Ugyanakkor a nyertes képemhez egy drótháló alatti, csendes sarkot választottam kifejezetten azért, hogy adjak a kész fotót néző közönségnek egyfajta „leselkedő" érzést. A háló pedig abban segített, hogy nagyobb mélységérzetet tudjak teremteni - mintha kémkednék a fürdőző emberek után. Nos, valójában ez igaz is volt."
 
 
Triston mintha érezte volna, hogy most valami nagyot fog alkotni, mert nem lehetett elráncigálni a Széchenyi fürdő lelátójáról akkor sem, amikor már minden résztvevő A-Z-ig kidolgozta a témát, beleértve engem is – emlékezik vissza Nagy Gábor. „Arra emlékszem, hogy szinte legyökerezett a lába,  és hozzá nem lehetett szólni. A világot bejárt fotós ilyen télbe burkolódzó, színkavalkádban úszó városi mesevilágot eddig nem tapasztalt. Most már megértem, miért fordított több mint egy órát erre a nyertes képre úgy, hogy eközben a fotóállványt el sem mozdította a helyéről." 
 
 
Jó tudni! Télen valóban nagyon sokan választjuk a Széchenyi fürdőt, így átlagosan elmondható, hogy 4 ezernél is több jegyet adnak el naponta (!) a városligeti fürdőben. Ugyanakkor a fürdőzők túlnyomó része inkább külföldi vendég.  

"Nagyon jó évet zártak a hazai fürdők, volt olyan hónap, amikor 20 százalékkal haladta meg a vendégforgalom az egy évvel korábbit" - mondta el a Duna Hiradó kérdésére Czinege Szilvia, a  Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. értékesítési és marketing igazgatója.

 
A forgalomnövekedésben természetesen jelentős szerepe van a SZÉP kártyának is.  Juhász Szabolcs, a szövetség főtitkára szerint 15 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak a SZÉP kártya használói révén, s hozzátette, 2015-ben 5-8%-kal emelkedhet a SZÉP kártyák forgalma a fürdőkben.
 
Triston Yeo további szenzációs képeit Magyarországról szintén megcsodálhatjuk a fotós hivatalos oldalán.