Gastronomic Tourism - Europe

Összeállította: a Magyar Turizmus Zrt. Piac- és Termékelemzési Irodája


A Mintel tizenkét ország turisztikai szervezetei és statisztikai hivatalai körében végzett felmérést a gasztronómiai turizmus kínálatáról. A kutatásban részt vevő országok Ausztria, Franciaország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc, valamint a gasztronómiai turizmus szempontjából fejlődő országnak számító Belgium, Ciprus, az Egyesült Királyság, Magyarország, Románia és Svédország voltak. A felmérés kiterjedt az egyes országok főbb turisztikai jellemzőinek, vendégforgalmi adatainak, valamint a gasztronómiai turizmus kínálati elemeinek vizsgálatára. A tanulmány bemutatja továbbá a gasztronómiai turizmus jellemzőit és a turisták utazási motivációit, valamint a piacon tevékenykedő főbb utazásszervezőket.
A turisztikai desztinációk ételkülönlegességeinek megismerése mindig is jelentős szerepet játszott a turizmusban, a helyi kultúra teljes körű megismerésének elválaszthatatlan részét képezte. A gasztronómiai turizmus napjainkban is dinamikusan fejlődő termék, ennek ellenére kevés kutatás foglalkozik a benne rejlő lehetőségek feltárásával.
A gasztronómiai turizmus egyre inkább összefonódik a gyalog- és kerékpáros túrákkal is, a határvonal az egyes turisztikai termékek között elmosódni látszik. A kulináris élvezetek megismerése céljából utazók többségükben 30-50 év közötti, átlag feletti jövedelemmel rendelkező párok. A gasztronómiai turizmusban való részvétel során a turisták nemcsak a helyi ételkülönlegességekkel ismerkedhetnek meg, hanem betekintést nyerhetnek a vidéki életbe, hagyományokba is, hozzájárulva ezzel a falusi turizmus élénkítéséhez.
Az ár fontos szerepet játszik abban, hogy a turizmus ezen terméke szűk keresleti szegmenssel jellemezhető, az árérzékeny turisták inkább az olcsóbb szolgáltatásokat nyújtó desztinációkat részesítik előnyben. Az európai országok körében egy főétkezés Olaszországban (36 euró) és Írországban (36 euró) a legdrágább, átlagosan pedig 30 euróba kerül.

1. Ausztria
Ausztria turizmusában a legjelentősebb szerepet a síelés játssza, de a nyári programlehetőségek (például gyalogtúrák, egyéb aktív turisztikai lehetőségek) is egyre népszerűbbek.
A gasztronómia Ausztriában másodlagos szerepet játszik az aktív turisztikai kínálat mellett, de az ország marketingtevékenységében már megfigyelhetőek a kulináris terület népszerűsítésére vonatkozó törekvések. A kínálatban a hagyományos ételek (bécsi szelet, almás pite) mellett egyre hangsúlyozottabban jelennek meg egyéb termékek is, mint például a borutak és a különböző borfesztiválok, továbbá kiemelkedő jelentőségű Bécs vendéglátóipara, amely kétszáz évre visszanyúló kávéházi kultúrával rendelkezik.

2. Franciaország
Franciaország kiemelkedő étel- és italkínálattal rendelkezik, a bortermelésben pedig világelső, ennek köszönhetően gasztronómiája mind a belföldi, mind a külföldi turisták számára igen vonzó. Európán belül itt található a legtöbb Michelin-csillaggal ellátott étterem, amelyek a jó ár-érték aránynak köszönhetően igen nagy népszerűségnek örvendenek.
Szinte minden francia régiónak megvan a maga specialitása, az évente több mint hatszáz gasztronómiai program és a különböző borutak pedig országszerte népszerűek.

3. Olaszország
Olaszország turisztikai kínálatában a kulturális turizmus, a gazdag történelmi múlttal rendelkező városok játsszák a főszerepet, emellett évente kétmillió turista látogat el Olaszországba a gasztronómiai kínálat, az olasz borvidékek megismerése végett. Az olaszok nagy hangsúlyt fektetnek a hagyományos és változatos ételek megőrzésére, ennek érdekében számos rendezvényt szerveznek. 1989-ben elindult az "agrotourismo" program, amely a tradicionális, természetes ízekre épülő olasz konyha, a vidéki ízek népszerűsítését tűzte ki céljául. Ősszel a turisták végigjárhatják a különböző borutakat, amelyek népszerűsége évről évre nő.

4. Portugália
Portugália ismertsége a Labdarúgó Európa Bajnokságnak köszönhetően megnőtt, a sportesemény lehetőséget teremtett az ország addig kevésbé ismert régióinak népszerűsítésére. Portugália turizmusában ki­emelt jelentőségű a gasztronómia, amely a 2004. évi turisztikai kampányban hangsúlyozottan szerepelt. A borutak kedveltsége folyamatosan emelkedik, a borturizmus népszerűsége a belföldi turisták körében az elmúlt évtizedben ugrásszerű növekedést mutatott.
Európa egyik legnagyobb szabású gasztronómiai rendezvénye minden évben Sanatrémben kerül megrendezésre, itt a portugál konyha különlegességeinek megismerése mellett kulturális rendezvényeken is részt vehetnek a turisták.

5. Spanyolország
Az elmúlt években Spanyolország a tengerparti üdülés mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetett egyéb turisztikai termékekre - így például a gasztronómiai turizmusra is -, ennek köszönhetően a falusi turizmus (ezen belül a borutak) népszerűsége jelentősen nőtt. A borturizmus jelentősége kiemelkedő, a spanyol borok számos fajtája világszerte ismert.
A spanyol konyha a hagyományok megőrzése mellett az újdonságokra is koncentrál, Európában jelenleg a leginnovatívabb konyhának számít. Minden régiónak megvan a maga ételkülönlegessége, kiemelkedő jelentőségű Barcelona, ahol a 2005-2006. év a turizmusban a gasztronómia jegyében telik. A spanyol konyha szorosan kötődik a különböző fesztiválokhoz, amelyek országszerte népszerűek.

6. Svájc
Svájc turizmusában a hegyek, a téli sportok játsszák a főszerepet, de a kulináris élvezetek (elsősorban a csokoládé) is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a turisztikai kínálatban. Népszerű a kerékpáros és a gasztronómiai turizmus összekapcsolása, a kerékpáros útvonalakat sokszor a bortermelő vidékek, borutak mentén alakítják ki.

7. a Fejlődő piacok
Az európai gasztronómiai turizmus szempontjából a kiadvány a fejlődő piacok közé Belgiumot, Ciprust, az Egyesült Királyságot, Magyarországot, Romániát és Svédországot sorolja. A szerzők véleménye szerint ezen országokban a gasztronómia egyelőre nem tartozik a turizmus legjelentősebb területei közé, a turisztikai szervezetek azonban már felismerték a benne rejlő lehetőségeket, amelynek köszönhetően a gasztronómia egyre hangsúlyosabban jelenik meg a kínálatban.
A kiadványban közreadottak szerint Magyarországon a gasztronómiai igények kielégítése még nem elsődleges motiváció, de jelentősége egyre nő, és a kiváló minőségű borok, valamint a népszerű ételek jó lehetőséget biztosítanak a jövőbeni fejlődésnek.2

A kiadvány - előzetes bejelentkezést követően - megtekinthető csütörtökönként 14.00 és 17.00 óra között a Magyar Turizmus Zrt. Piac- és Termékelemzési Irodájában (1012 Budapest, Vérmező út 4. telefon: (1) 488-8710, fax: (1) 488-8711, e-mail: kutatas@itthon.hu).

2 Gastronomic Tourism - Europe, Travel & Tourism Analyst, Mintel International Group Ltd., London, 2004, internet: www.mintel.com