Lélegzetelállító kalandok libegővel

Ha a síszezon végével felvonó-elvonási tüneteink támadnának, ha szeretnék romantikusan összebújni és gyönyörködni a távolodó tájban, ha egy izgalmas desszertre vágyunk kalandparkozás után, vagy egy kis pihenésre a bringás száguldozás előtt, vagy egyszerűen csak szeretnénk lihegés nélkül hegyet mászni: irány valamelyik hazai libegő!

János-hegyi - a libegők ősapja

A budapesti kötélpálya minden Libegők ősapja. Nem ez a világ első személyszállításra alkalmas beülős felvonója, de ez az első, ami Libegőnek neveztek. A tényleges építése 1969-ben kezdődött, de Budapest már a második világháború előtt is nagyon vágyott saját kötélliftre. Volt olyan terv is, hogy egy komplett hálózatot építenek ki belőle. Az egyik szakasz például Óbudától a Hármas Határ-hegyig tartott volna. Végül csak a Zugliget-János-hegy szakasz készült el, ez viszont máig olyan népszerű, hogy jó időben hosszú sorok kígyóznak a bejáratánál.

A népszerűség nem véletlen: bár a pályát eredetileg is inkább turistalátványosságnak, mint komoly közlekedési eszköznek tervezték, az út nem csak szép, de hasznos is: amíg felfelé, vagy lefelé libegünk, megcsodálhatjuk például a Tündér-sziklákat vagy a remetefej sziklát, de elláthatunk egészen a Hármas Határ-hegyig is. A túrát pedig folytathatjuk a Normafánál, az Erzsébet-kilátónál vagy akár a Gyermekvasúton.

Sátoraljaújhely - a leghosszabb "széklift"

A budapesti libegő komoly trónkövetelője a Sátoraljaújhelyi kötélpálya, amely a maga több mint 1300 méterével a leghosszabb - szaknyelven ülőszékes felvonó -, ami ráadásul egyszerre 200 embert képes szállítani. A Magas-hegyre vezető pálya télen sífelvonóként is funkcionál, de ez a legpihentetőbb módja annak is, hogy eljussunk az itt található kilátóba. Persze a Bodrog-közi panorámát kínáló széklift akkor is praktikus választás, ha annyira elfáradtunk, hogy már nincs kedvünk gyalogolni. Erre pedig komoly esély van: a közelben található kalandpark ugyanis rengeteg izgalmat kínál minden korosztálynak. A hegy lábánál pedig az Magas-hegyi állatparkban ismekedhetünk az őshonos magyar állatfajtákkal.

TIPP! Hegyi kerékpárral a Bükkben és a Mátrában

Eplény - nem csak bringával

Panoráma… Kalandpark… És még mindig van tovább! Eplényben akár a bringánkkal is felpattanhatunk, és ha elég bátrak és tapasztaltak vagyunk, úgy hódolhatunk a downhill-kerékpározásnak, hogy előtte kihagytuk az "uphill" azaz a "hegyre fel"-t.

Persze nem kell bukósisakos vadbringásnak lenni az eplényi élményhez, mert a pálya végi kilátóba a békésebbek is felkapaszkodhatnak – ráadásul az árban a visszaút is benne van. Ha közben viszont mégis kedvet kaptunk a kerekezéshez, a közeli bringaközpontban bérelhetünk magunknak járgányt, amivel különböző pályákon tesztelhetjük az ügyességünket. A környéken egyébként szalonnasütő és piknikező helyek is vannak, szóval az eplényi lebegést  egy ütős családi programnak is betervezehtjük.