Tavaszi hosszú hétvége a Beregben

A tavaszi hosszúhétvégére nagyon kellemes, tartalmas útvonalat állítottunk össze a mesés Beregben a „mezítlábas Notre Dame-mal", a Tisza-parttal, a Szilva fürdővel és a panyolai pálinkával. Kicsit szakadjunk el a sör-virsli duótól (persze nem végérvényesen) és pattanjunk akár kerékpárra akár csónakba a majális alkalmával.

1. nap – Vásárosnamény és Gergelyugornya

Az első napot töltsük Vásárosnaményban, ahol a helyi Tourinform irodában akár kerékpárt is bérelhetünk.

>>Tippek észak-alföldi kerekezéshez.

A Bereg kapujának is nevezett Vásárosnamény egy barátságos, vendégszerető kisváros, ami nem véletlenül a Felső-Tisza vidék legjelentősebb üdülőhelye. Szépséges Tisza partján kellemes sétákat, kerékpártúrákat tehetünk, míg a helyi termálvízét a Szilva fürdőben élvezhetjük. A város emellett a kerékpáros túrázók közkedvelt kiindulópontja is, amit a „Kerékpárosbarát Település" kitüntető cím birtoklása is tanúsít.

>>Itt írtunk bővebben Vásárosnaményről

Délelőtti program:

Megérkezés után tegyünk egy kényelmes városnéző sétát Vásárosnaményban. Amit mindenképp látni kell, az a Tomcsányi Kastélyba költözött Beregi Múzeum. Az országos hírű vaskályha- és öntöttvas gyűjtemény mellett beregi hímzés és szőttes együttes, beregi hímes tojások tekinthetők meg. Ebédidőben bártan keressük fel a helyi éttermek egyik legjobbikát, a Winkler Házat, ahol nagyon jól készítik a helyi jellegű ételeket, ráadásul megfizethető árakon.
>>TIPP! Ismerjük meg Szatmár-Bereg ízeit!

Délutáni program:

Ebéd után béreljünk kerékpárokat a helyi Tourinform irodában, és tegyünk egy kényelmes kirándulást a gergelyiugornyai homokfövenyes Tisza partra, ahol nagyon különleges, facölöpökre épült faházakat láthatunk. Természetesen messzebbre is tekerhetünk, de a nap hátralévő részében inkább töltsünk el egy pihentető délutánt a Szilvafürdőben. Az úszás kedvelőinek a 16 méter hosszú úszómedence nyújt kellemes kikapcsolódást. A fürdő wellness szolgáltatásai, valamint gyógyvizei nagyon jól fognak esni a bicajozás után.

>>TIPP! Járjuk be a szatmár-beregi Szilvautat!

2. nap – Tákos, Csaroda, Tarpa

Délelőtti program:

A szomszédos Tákosra ellátogatva kihagyhatatlan élmény a Mezítlábas Notre Dame-ként is emlegetett paticsfalú református templom megtekintése. A templomtól nem messze a falu tájháza ad otthont a "Beregi keresztszemes kiállításnak", ahol megismerkedhetnek a leggyakoribb beregi keresztszemes mintákkal.

>>Még több gyönyörű magyarországi templom itt!

Ezt követően Csarodára is menjünk át, ahol a késő román kori falusi templomok egyik legszebbike található. Nem messze innen, Beregdarócon egy XV. századi műemlék jellegű református kőtemplomba is betérhetünk. A kenderfeldolgozás, valamint a szövés és fonás szükséges eszközeit és folyamatát mutatja be a helyi Tájházban a "Kendermagtól a lenvászonig" kiállítás.

7 Túra gyönyörű, református templomokhoz

Délutáni program:

Beregdarócból elindulva Tarpa felé haladva láthatjuk a tarpai Nagy-hegyet, melynek környékét és élővilágát a Szőlő-hegy tanösvény mutatja be.  Tarpa igazi különlegessége, az Észak-Tiszántúl egyetlen fennmaradt szárazmalma, amely ipartörténeti műemlék. A térség jellegzetes gyümölcse a szilva, amelyből helyben sokan készítenek lekvárt, pálinkát, aszalványt. A Tarpa Manufaktúra Kft. pálinkafőző üzemében bepillanthatunk a pálinkafőzés rejtelmeibe is.

3. nap – Kisar, Nagyar (Luby kastély), Szatmárcseke, Panyola

Délelőtti program:

Kisaron a Természet Háza látogatóközpontban megismerkedhetünk a térség természeti, táji és kulturális értékeivel, ahová akár kerékpárral is kényelmesen áttekerhetünk Vásárosnaményból. A központ pihenőhelyként szolgál a túrázók számára. A szomszédos Nagyaron látogatást tehetünk a Luby Kastélyba, és Csipkerózsika által is megirigyelhető antik rózsák kertjébe. A falu határában található a több mint 200 éves Petőfi-fa. A következő település a térképen és az utunk során Szatmárcseke, a magyar zarándokhely, ahová egyszer minden magyar embernek el kell(ene) látogatnia. Itt van ugyanis Kölcsey Ferenc költőnk, a Himnusz írójának síremléke a kopjafejfás temetőben, ahol a közel 600, embermagasságú, stilizált emberfejet szimbolizáló sötét fejfával benépesített sírkert páratlan látványt nyújt.

Délutáni program:

Utolsó napunk délutánján, ismét a vízé a főszerep. Túristvándiba átérve a 18. század végén épített vízimalmot nézhetjük meg, amely még ma is működőképes. A festői tájjal körülvett malom népi stílusban épült, történetét kiállítás mutatja be. Ha még belefér az utolsó nap délutánjába, akkor látogassuk meg a Panyolai Pálinkafőzdét is, ahol gyönyörű természeti környezetben ismerhetjük meg a főzde munkáját.